Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, August 7, 2012

Antara Tuhan & Manusia

Antara Tuhan & Manusia


Ingin berkongsi satu perkara di sini. Mungkin kita perasan kenapa ada orang doanya atau permohonannya kepada Allah mudah dapat. Ada orang pula susah untuk dapat?

Cuba kita fikirkan sejenak hal di ini. Apabila seseorang itu meminta pertolongan dari seseorang yang dia sekadar tahu tetapi masing-masing tidak mengenali dengan lebih dekat antara satu dengan yang lain. Adakah orang itu akan menolong? Lebih-lebih lagi tentang kewangan? Jawapannya sudah pasti tidak. Ini adalah jawapan yang sangat lazim dan jika ada yang sudi memberi pertolongan itu sudah pasti sangat jarang berlaku.


Maka saya beranggapan mungkin begitu jualah jika kita sekadar tahu Allah tetapi tidak kenal dengan dekat akan siapakah Dia, sifat-sifat Dia. Ini berkemungkinan menyebabkan doa dan permohonan serta hajat jarang dimakbulkan. Wallahualam ...

Saya sekadar berkongsi .... Apa kata anda?





3 comments:

chempaka said...

uncle, hajat jarang dikabulkan,ermm signifikan-tapi selalu terjadi,mungkin belum masanya.

Unknown said...

Semua makhluk di dunia tampa bantuan Allah swt. tak akan bergerak jika tidak dapat bantuan Allah swt.Jadi setiap makhluk di dunia ini setiap saat mereka diberi bantuan dari Allah swt. Motif saya adalah bantuan Allah swt. akan di beri pada semua makhluk, jika seorang itu berdosa pada Allah swt tempatnya adalah Neraka Jahannam itu sahaja. Walaupun kita dekat atau pun jauh................kenal atau pun tak kenal......ini pandangan saya, kalau silap tolong maafkan.

zelmey said...

Bagi saya, soal syurga atau neraka itu urusan Allah seperti mana yang Allah sampaikan dari dalam AlQuran.