Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, July 22, 2012

ADIL atau FUN FAIR?

ADIL atau FUN FAIR?

































































Sering kita dengar rakyat sembang di kedai kopi tentang undang-undang negara adil atau tidak? Ada yang kata ok, ada yang kata adil ada juga yang kata tidak..? Tapi yang jelas aku nampak, jika kita tak faham undang-undang memang kena kunyit dan kena main dengan pemegang kuasa undang-undang. Sebagai contoh yang pernah berlaku pada aku waktu memandu di Kuantan 3 tahun lalu, dengan sengaja aku terus pandu kereta (BMW 5 Series plat no WRU *- milik Rashid) walau nampak lampu isyarat dah bertukar kuning dan nampak ada anggota polis trafik di sebelah kereta aku. Dan dan aku jalan nampak dari cermin pandang belakang dia kejar aku.... aku pun berhenti, lalu dia minta lesen memandu dan ic aku. Gua bagi .... tiba2 dia buka buku saman dan nak saman aku ... dia kata "Encik langgar lampu isyarat merah" marah berlaku lah satu perang mulut antara aku dan dia... ketika tu ada bersama aku kawan2 aku Ajoi dan Rashid ... dari Negeri Sembilan. Betul tak Rashid? hehe




Aku kata "sila tulis saman saya langgar lampu isyarat kuning" .... dia berkeras nak saman dengna tulis langgar lampu isyarat merah. Last kopek aku sound "Allah dan encik nampak saya langgar lampu warna apa... kalau encik nampak saya langgar lampu isyarat kuning dan nak tulis merah.. maka tulis lah saya tak kesah .. tapi kalau terjadi apa-apa kepada encik atau pun keluarga atas balasan Allah dari perbuatan encik tanggung sendiri" .... Lantas dengan pantas dia serah lesen memandu dan ic aku dan terus dia blah ......

Apa ... Kenapa dan Mengapa ini harus terjadi? Kerana sikap individu, imej Pasukan yang rosak ... Tapi kalau orang awam buat laporan tata-tertib ramai pulak yang kena buang kerja atau gantung ...

Pada pendapat anda semua, adakah undang-undang negara kita ini dilaksana dengan adil tanpa mengira bulu atau berlaku pilih kasih atau pun BEGEDIL atau pun FUN FAIR?
Jawab je lah mengikut pandangan peribadi anda .... tak sapa kesah pun ...






























0 comments: